Kirjoittaja Aihe: Siviilimatkustajat Ukrainan suurvaltapelissä!  (Luettu 921 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ilkka Luoma

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 177
  • Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~
    • Kansalaispöhinää!
Siviilimatkustajat Ukrainan suurvaltapelissä!
« : Heinäkuu 18, 2014, 07:56:00 ap »
  •   0
  • Malesialainen siviilimatkustakone lensi sotatoimialueen yllä ja tuli ammutuksi alas. Yksikään taistelualueen osapuoli ei saanut mitään hyötyä tästä tapahtumasta – se olikin todennäköisesti vahinko; luultiin alasammutuksi tulleen aivan muun koneen. Hurjimpien huhujen mukaan Venäjän presidentin Vladimir Putinin kone lensi alueella samaan aikaan ja reaalisemmin Ukrainan armeijan sotilaskuljetuskone oli tähtäimessä.


    Viattomia kuoli lähes 300 – ihmisiä, joille Ukrainan sisäinen välienselvittely ei kuulu eikä liity lainkaan. Tapaus ei ole ensimmäinen – edellinen vastaavan kokoluokan tragedia tapahtui Persianlahdella, kun USA:n ohjushävittäjä kaukana kotimaastaan ampui alas matkustajakoneen – noin 300 kuollutta. USA tunnusti tekonsa ja maksoi korvauksia uhrien omaisille.

    Muinoinen Neuvostoliitto ampui myös alas hävittäjällään Neuvostoliiton ilmatilaan ”eksyneen” etelä-korealaisen matkustajakoneen – jälleen liki 300 kuollutta. Suurvalta oli vähin varoituksin maasta tulleella käskyllä tuhonnut koneen. Koneen väitettiin olleen ”vakoilutehtävissä”.


    Paljon kysymyksiä – paljon spekulaatiota

    Ukrainassa tapahtunut ohjusisku sotatila-alueella lentävään siviilikoneeseen herättää muutamia kysymyksiä – Miksi matkustajakone lensi tiedetyllä riski- ja sotatila-alueella, josta oli varoitettu? Miksi Itä-Ukrainan ilmatilaa ei oltu asetettu siviililentoliikennekieltoon? Ja miten Malesia Airlinesin Boeing 777 konetta ohjattiin maatukiasemilta ja Kiovan lennonjohdoista?


    Siviilimatkustajakoneilla on ”lentokäytävät”

    Kaikki siviilimatkustajakoneet noudattavat lentokäytäviä ja ilmoittautuvat säännöllisesti lennonjohtoihin – mitkä olivat kolme viimeistä lennonjohtoa ja millaista keskustelua koneen ja lennonjohdon välillä käytiin. Lopuksi voidaan myös kysyä millaisilla signaaleilla konetta mahdollisesti häirittiin tai manipuloitiin? Kenen tai keiden toimesta? Jäikö jotain tekemättä?


    UPI-FIIA:n hätäisenoloista arviointia

    Suomen eduskunnan riippumaton Ulkopolitiikan Instituutti UPI-FIIA, ohjelmajohtajansa Mika Aaltolan YLE Aamu-TV selostuksena antoi kapean, paljolti asiantuntemattoman ja jopa harhaanjohtavan arvion malesialaisen siviilikoneen alasampumisesta. Ensinnäkin aiemmin separatistien alasammutut Ukrainan sotilaskoneet ammuttiin huomattavan paljon matalammalta korkeudelta alas. Herää kysymys, onko eduskunnalla varaa ylläpitää laitosta, joka haukahtelee arvioita kuin ”rukkaskauppias markkinatorilla”?


    Aaltola ei ymmärtänyt ottaa esille lennonjohtojen roolia,

    eikä tajunnut selostaa, että siviilikoneille on lentokäytävät – eikä ymmärtänyt esittää kysymystä, miksi Itä-Ukrainan ilmatilaa ei oltu suljettu siviililiikenteeltä. Hökäisy arviona, että merkit viittaavat kapinallisiin ja epäsuoraan Venäjän tukeen tapahtumassa – oli ennenaikaista, vaarallista ja ajattelematonta. Olisiko harkittava UPI-FIIA:ssa miehityksen vaihtoa? Ensin tutkitaan ja sitten ”hutkitaan”.


    Aaltola USA asiantuntijana slaaviympäristössä
    [ … eikö lännenmies oikein ymmärrä slaavitoverin ajatuksenjuoksua? ~  http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/03/lannenmies-ei-saata-ymmartaa.html  - ]

    Aaltolan oma toimiosaaminen Yhdysvaltain erikoisasiantuntijana paistoi liian selvästi. USA:lla, eikä presidentti Barack Obamalla ole mitään tekemistä Europassa tapahtuviin asioihin. Miksi USA pitää sotkea puolueettoman ulkopolitiikan tutkimuslaitoksen henkilökunnan järjenjuoksu-vuodatuksiin, kun kyseessä on eurooppalaisten, Malesian, Hollannin sekä Ukrainan ja (Venäjän) keskinäinen tragedia. Edellisen sijaan Aaltola voisi selvittää palkkansa maksajille – Suomen kansalle, mitä USA kaikkiaan tekee valtiona ja sen yksityisinä yrityksinä sekä kansalaisina Ukrainassa.

    ...
    Nyt spekulaatiot lentävät hurjana

     … oliko niin, että Kiovan lennonjohto oli välinpitämätön, oliko heidän hallinnassaan olevat siviilikoneiden ohjaussignaalit harhauttavia tai vaillinaisia? Lensikö alasammutun koneen lähialueella hetkeä ennen Putinin kone, jonka väritys muistuttaa paljolti Malesian Airlinesin konevärityksiä? Oliko alasampumishetkellä Ukrainan taisteluhävittäjiä lähettyvillä? Mitä luultiin ammutun, ja miksi alasammutun koneen tunnistusta ei osattu/ tahdottu tehdä?


    Tämä sabotaashi on tutkittava YK-johteisesti

    YK:n turvaneuvoston on asetettava tutkimuselin, jossa ei ole venäläisiä, ukrainalaisia, amerikkalaisia eikä separatisteja. Koneen putoamisalue on tyhjennettävä heti vieraista ihmisistä ja suljettava tarkkaa puolueetonta tutkimusta varten. Mustat laatikot tarkasteluun ja kaikki lentokoneen viestiliikenne selvitykseen kuin myös lennonjohtokeskustelut tarkasteluun – unohtamatta lennonavustussignaalien tutkimusta, mistä tulivat ja milloin sekä mitä sisälsivät.

    ...
    Olipa alasampuja tai koneen tuhoaja kuka/ mikä tahansa – on puolueettomien tutkimusten jälkeen tapahtuma prosessoitava kansainvälisen oikeuden eteen ja määrättävä tarvittavat rangaistukset, eikä niin kuin ei tapahtunut USA:lle Persianlahden ohjusiskussa, eikä niin kuin ei tapahtunut Neuvostoliiton hävittäjäiskussa kauko-idässä!


    Ilkka Luoma
    http://ilkkaluoma.blogspot.fi
    https://www.facebook.com/first.ilkka

    AL  IL  Vf  BL  BLOG 38668
    ---18072014---

    doc.: malesian_airlines_18072014.doc – OpenOffice Writer
    542  |  5140
    Ilkka Luoma
    http://www.facebook.com/first.ilkka

    "Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta?"

    Poissa Akseli

    • Täysjäsen
    • ***
    • Viestejä: 233
    Vs: Siviilimatkustajat Ukrainan suurvaltapelissä!
    « Vastaus #1 : Heinäkuu 18, 2014, 10:39:59 ap »
  •   0
  • Hyvä kirjoitus Ilkalta. Flightradar24 ohjelmalla näette että ei siellä sotatoimialueen yllä mitään siviilikoneita lentele.
    Enkä tosiaan usko että yksikään lentoyhtiö antaisi lupaa lentää sotatoimialueen yllä.
    Tämä oli jonkin sortin harhautus tai tahallinen operaatio,ehkä jopa sama kone joka aikaisemmin katosi.

    Poissa Akseli

    • Täysjäsen
    • ***
    • Viestejä: 233
    Vs: Siviilimatkustajat Ukrainan suurvaltapelissä!
    « Vastaus #2 : Heinäkuu 19, 2014, 03:48:41 ip »
  •   0
  • Täällä sanotaan että matkustajat olivat olleet kuolleina jo ennen koneen räjähdystä.
    http://www.indiatvnews.com/news/world/mh17-crash-rebel-leader-victims-died-days-before-plane-took-off-17939.html

    Poissa Ilkka Luoma

    • Täysjäsen
    • ***
    • Viestejä: 177
    • Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~
      • Kansalaispöhinää!
    Vs: Siviilimatkustajat Ukrainan suurvaltapelissä!
    « Vastaus #3 : Heinäkuu 19, 2014, 07:13:46 ip »
  •   0
  • Jenkkien vastine takavuosilta ---

    Iran Airin lento 655 oli Iran Airin lento Bandar Abbasista Dubaihin. Yhdysvaltain laivaston Ticonderoga-luokan ohjusristeilijä USS Vincennes tuhosi koneen 3. heinäkuuta vuonna 1988 Persianlahdella. Turmassa sai surmansa 290 ihmistä. Tapaus sattui Iranin ja Irakin sodan aikana.

    Iran Airin lento oli matkalla Bandar Abbasista Dubaihin, jonne se oli määrä laskeutua puolen tunnin sisällä.[1]. USS Vincennesin oli Persianlahdella suorittamassa harjoittelua[1]

    YK:n turvallisuusneuvosto käsitteli tapausta.[1] Aluksi Yhdysvaltain puolustusministeriö Pentagon ilmoitti, ettei Yhdysvaltain laivaston risteilijä USS Vincennes olisi ampunut matkustajalentokonetta vaan iranilaista sotilaslentokonetta, mutta tämä tieto peruutettiin heti, ja viralliset valittelut tapahtuneesta esitettiin välittömästi[1].

    USS Vincennesin miehistö oletti virheellisesti Airbus A300:n olevan iranilainen F-14-hävittäjä, joka olisi pudottanut korkeutta ja lisännyt nopeutta hyökkäystä varten. Miehistö tulkitsi tarjolla olevaa informaatiota väärin[2], sillä USS Vincennesin oman AEGIS-järjestelmän mukaan[3] lento 655 kone nousi jatkuvasti tasaisella nopeudella. AEGIS-järjestelmän omakonetunnistus myös tunnisti koneen siviilikoneeksi, mutta väärintulkintojen takia USS Vincennesin miehistö piti konetta silti Iranin sotilaskoneena[4]. Väärintulkintaa edesauttoi, ettei tunnistamisesta vastannut upseeri saanut yhteyttä Iran Airin koneeseen radiolla armeija- ja siviilihätäkanavien kautta.[2] USS Vincennes ampui Iran Airin lentokoneen alas, kun se oli 13 kilometrin päässä aluksesta.[3]

    Iranin viranomaisten mukaan teko oli tahallinen ja laiton. Yhdysvallat maksoi uhreille yhteensä 131,8 miljoonan dollarin korvaukset[5] mutta ei pyytänyt tapausta anteeksi Iranilta.[6]
    Ilkka Luoma
    http://www.facebook.com/first.ilkka

    "Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta?"

     

    Tippaajia: ####

    Sinun antamiasi: #### Umk

    Muiden tipit: #### Umk

    Tipit yhteensä: #### Umk

    Send bitcoins to
    Summa:
    Umk (minimi 0.2, maksimi 2, käytettävissä 0 Umk)
    Kommentti: