Kirjoittaja Aihe: Sakkaako finnairilaisten palkat - kantavatko siivet?  (Luettu 577 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ilkka Luoma

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 177
  • Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~
    • Kansalaispöhinää!
Sakkaako finnairilaisten palkat - kantavatko siivet?
« : Maaliskuu 28, 2014, 02:39:56 ip »
  •   0
  • Söimmekö huomisen eväitä nostattamalla liikaa tiettyjen ammattiryhmien palkkoja 1] – karkasiko tuottavuus alamäkeen maksettuun hintaan nähden ja menetimmekö kilpailukyvyn? Esimerkiksi käy erinomaisesti valtiomme enemmistö-omisteinen lentoyhtiö Finnair, joka lienee eräs maailman turvallisimmista lentoyhtiöistä 2].


    Palkka on Suomessa vain osatotuus – työvoimakustannukset 3] ovat yhtiöitä ja työnantajia enemmän koskettavia kuin kuluerä työntekijän bruttopalkkana. Henkilöstön kaikkinaiset sivukulut lienevät Suomessa eräät EU-Euroopan korkeimmista.

    Finnair käyttää suosituilla ja hyvin tuottavilla Kiinan lennoilla ”air china” -lentonimikkeellä kiinalaista matkustamohenkilökuntaa. Kiinnostuneet voivat tiedustella Finnairista heidän kokonaispalkkauskustannuksia per henkilö ja verrantona suomalaiseen kanssatoveriin.

    Finnair sai jo vuosia sitten kyseenalaista mainetta henkilöstön lakkoiluinnolla 4], joka on laillisesti järjestettynä työtaistelukeino, jota myös Suomessa reippaasti käytetään 5], jopa laittomina toimina, joista maksetaan aina kiltisti tuomioistuimen määräämät sanktiosakot – siksi pieniä nuo rikemaksut ovat!


    Ulosmittasimme liikaa palkankorotuksia [?]
    [ … ulosmittasimme liikaa liksoja! http://portti.iltalehti.fi/keskustelu/showthread.php?t=946425 - [10173 ]

    Olemmeko niistäneet liikaa viimeisten 15 vuoden aikana, kun reaalipalkkamme nousivat reippaasti muihin aiempiin vuosikymmeniin verrattuna. Täältäkö löytyy yksi syy miksi työpaikat karkaavat halvempien toverien 6] maihin ja aikaansaavat raksamiesten vyöryn maahamme Virosta, Valko-Venäjältä, Kazakstanista jne ---.


    Haluammeko säilyttää työpaikkamme
    [ … töitä vaikka pienemmällä palkallahttp://portti.iltalehti.fi/keskustelu/showthread.php?t=976157 -  ]

    olemmeko valmiit palkanalennuksiin, nehän myöskin alentavat kokonaispalkkauskuluja. Olisiko Finnairissakin ylimmän johdon aloitettava mallin vuoksi omien palkkojen, bonuksien ja palkkioiden alennus sekä ylimääräisten eläke-etuuksien kalastelun lopettaminen?

    Esimerkki: Finnairin toimitusjohtaja ilmoittaa ensimmäisenä, että ”pudotan seuraaviksi kolmeksi vuodeksi palkkaani ja palkkioitani 20 prosenttia” – hyvä. Seuraavaksi toimitusjohtaja esittää pyynnön alla oleville johtajilleen, jotta he pudottavat palkkojaan ja palkkioitaan 15 prosenttia – hyvä.


    Päällikkötaso vuorostaan ilmoittaa muille finnairilaisille,

    että me pudotamme palkkojamme ja palkkioitamme 10 prosenttia ja esittävät toiveen, että kaikki muut osallistuvat ”siivillä pysymisen talkoisiin” panoksella, joka olisi viiden prosentin palkkojen alennus – hyvä.


    Syntyisikö näin ratkaisu, joka estäisi ~700 henkilön poispotkimisen?

    Nythän ei uhkailtu, vaan ilmoitettiin rehdisti, mitä seuraa, ellei Finnairissa päästä ratkaisuun säästötavoitteiden osalta. Tämä ei ole kiristystä – kuten työtekijäjärjestöt yhdestä suuusta huutavat; käyvätkö nyt lakkoon, ja samalla sinetöivät töiden loppumisen – omalta kohdaltansa.


    Finnairin omistuslaajennus itään!
    [ … Finnair saneerataan myyntikuntoon! ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/150555-finnair-saneerataan-myyntikuntoon - ]

    Muutoin voidaan todeta, että Finnairille hyödyllinen omistuskumppani olisi kiinalaisten Air China, sillä Kiinassa on lentokonepula, Helsinki on hyvä välietappi muualle Eurooppaan, Finnair osaa kaukoidän eurooppalennot ja Finnairilla on paljon teknologista turvallisuusosaamista, mitä ei saata niin paljon olla Air China´lla [?] - ostaako Air China Finnairista vähemmistöosuuden ja kuinka suuren?

    VIITTEET
    1] Hinnoitteliko paperimies itsensä kilometritehtaalle? ~ http://portti.iltalehti.fi/keskustelu/showthread.php?t=928536 -
    2] Eräs turvallisimmista lentoyhtiöistä ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2006/11/finnairin-koneet-ovat-toimineet.html -
    3] Kokonaispalkkakustannukset – töihin vaikka pienemmällä palkalla! ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/152070-toihin-vaikka-palkkoja-alentamalla -
    4] Matkustamohenkilökunnan lakot ja niiden ajoitus ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2006/11/lakkoilu-johtaa-palkanalennuksiin-tai.html -
    5] Lakkoilu ei saa vahingoittaa muita – ulkopuolisia! ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2006/03/lakko-ei-saa-koskaan-vahin_114193901872674668.html -
    6] Automatisoimme itsemme työttömiksi ja loputkin duunit karkaavat halvempien toverien maihin! ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/104880-automatisoimme-itsemme-ty%C3%B6tt%C3%B6miksi

    EXTRA
    Kuinkla valtionyhtiöidemme ”siivet kantavat” ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/02/kuinka-valtionyhtioidemme-siivet.html -
    Alennetaan palkkojamme? ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/53588-alennetaan-palkkoja -


    Ilkka Luoma
    http://ilkkaluoma.blogspot.fi
    https://www.facebook.com/first.ilkka

    AL   US  Vf  IL  BLOG 33161
    ---28032014---

    doc.: finnair_28032014.doc – OpenOffice Writer
    440 | 4757
    Ilkka Luoma
    http://www.facebook.com/first.ilkka

    "Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta?"

     

    Tippaajia: ####

    Sinun antamiasi: #### Umk

    Muiden tipit: #### Umk

    Tipit yhteensä: #### Umk

    Send bitcoins to
    Summa:
    Umk (minimi 0.2, maksimi 2, käytettävissä 0 Umk)
    Kommentti: