Kirjoittaja Aihe: Jälleensyntyminen  (Luettu 911 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kummo

  • Foorumimoderaattori
  • ***
  • Viestejä: 328
Jälleensyntyminen
« : Joulukuu 09, 2013, 03:29:00 ap »
  •   0
  • Kokoan alle pari samansuuntaista mutta erityylistä uskoa liittyen jälleensyntymään:

    Hindu
    Sinulla on yksi sielu. Se mitä teet tässä elämässä (hyvää tai pahaa, eli karma) määrittää sen miksi synnyt seuraavassa elämässä.

    Käytännössä tämä sielun kierto jatkuu ikuisesti.

    Buddhalaisuus
    Ei usko sielun kiertokulkuun.

    Kun buddha valaistui syvän meditaation aikana, näki hän silloin että maailmoja on useampia. Oli jumalten maailma, puolijumalten (titaanien) maailma, ihmisten maailman, eläinten maailma, aavemaailma ja helvetillisten olentojen maailma. Yksilön minuus ei koostu vain yhdestä osasta jolloin kuollessa yksilö ei siirry kropasta toiseen vaan osat hajoavat ja syntyvät uudelleen johonkin näistä maailmoista. (Tosin nämä maailmat ovat myös tulkittu erilaisiksi elämiksi tässä maailmassa - esimerkiksi jumalainen ihmiselämä olisi todella onnellinen ja helppo).

    Yksi vertaus buddhalaisesta jälleensyntymisestä on se että meidän ruumiimme on ajoneuvo ja meidän egomme ohjaa sitä.

    Tavoitteena on valaistua ja päästä nirvanaan. Valaistumiseen liittyy monta asiaa joista yksi on himoista irtipääseminen (tavallaan, vaikea selittää koska tulisi löytää sana joka on dualismista irti). Hyvä esimerkki on se että mies haluaa porchen. Hän ottaa kaksi työtä jotta saa sen. Kun hän saa tämän auton osittain lainalla täytyy tämän vielä jatkaa töiden tekemistä maksaakseen lainan, verot ja bensat. Mies ei ole onnellinen jos himoitsee jotain vaan himo johtaa aina johonkin negatiiviseen (esimerkiksi pakkoon). Kussakin elämässä on jokin haaste (kuten tuolla miehellä himo autoon) josta täytyy oppia. Kun kaikki on opittu niin valaistuu ja kierto loppuu.

    "Dolores"
    Hieman muokattua buddhalaista multiverseajattelua.

    Doloreksen teorian mukaan jumala on yksi iso energiapallo josta sielut syntyvät oppiakseen. Sielut elävät eri maailmoissa eri elämiä - ja yksi sielu elää niin monta elämää että on oppinut "kaiken". Sitten sielu siirtyy jumalaan antaakseen oopinsa yhteyteen ja ehkä syntyy uudelleen nuorena muistinsa menettäneenä sieluna.

    Elämien välillä on välimaailma jossa tämä jumala sijaitsee. Sielu muistaa kaiken aiemmista elämistään useimmissa maailmoissa ja välimaailmassa.

    Meidän maailma on yksi vaikeimmista ja yleensä sielun kiertokulun loppupuolella koetuista. Vaikeuksia tuo mm. se että ihmiseksi syntyminen vie muistin aiemmista elämistä.

    Yksi sielu siis mm lentää taivasmaailmassa, hengittää vedenalla ja kokee täysiä vapauksia. Sitten se syntyy maapallolle ja elää mm kiven, kasvin, ötökän, matelian, nisäkkään yms yms elämät. Jotkin lajit elävät vain hetken ja jotkin useita miljoonia vuosia.

    Periaatteessa kaikki kuitenkin tapahtuu samaan aikaan (vähän ku Einsteinki sanoi). Välimaailmassa sinut ottaa sinua vanhemmat sielut vastaan. Te neuvottelette siitä mitä edellisessä elämässä meni hyvin ja mitä jäi oppimatta. Sitten sinulle annetaan yhdestä viiteen vaihtoehtoa tulevista elämistä. Näet periaatteessa kaikki elämät samaan aikaan vaikka niiden välillä olisi ollut useita miljoonia vuosia eroja. Voit siis ensin elää elämää tulevaisuudessa ja sitten menneessä ihan miten haluat.

    Ihminen lienee niitä viimeisiä tai se viimeisin koettelemus. Joudut elämään useita tuhansia ihmiselämiä oppiaksesi eroon aggressioista, masennuksesta, riippuvuudesta, peloista, yltiöpositiiviosta, ehdollisesta rakkaudesta, ahneudesta, toisiin puuttumisesta yms yms yms inhimillisistä ongelmista. Yhden asian oppiminen voi viedä useamman sata tai tuhat sielunkiertoa. Jos olet temperamenttinen niin on todennäköistä että sinä synnyit siihen kroppaan oppiaksesi vihasta eroon.

    Poissa piikku

    • Juniorijäsen
    • **
    • Viestejä: 67
    • Kohti humanistista teknokratiaa
    henki -käsite
    « Vastaus #1 : Joulukuu 09, 2013, 11:22:06 ap »
  •   0
  • Moi !
    Kreikan sana pneuma tarkoittaa niin tuulta kuin hengitystä. Hengen -käsite on vieläkin käytössä kielenkäytössämmme. Se miksi luullaan että ihmisellä on henki, johtuu niin keuhkojen kuin tuulen syntymekanismien ymmärmättömyydestä. Ihmisen kuolessa luultiin hengen lähtevän ruumiista. Siitä siis johtui esi-isien henkien palvonta. En muista oliko sana "ruah" arameaa vai hepreaa, mutta se käyttäytyy samoin kuin sana "Pneuma" tarkoittaen henkäystä ja tuulta.
    piikku

     

    Tippaajia: ####

    Sinun antamiasi: #### Umk

    Muiden tipit: #### Umk

    Tipit yhteensä: #### Umk

    Send bitcoins to
    Summa:
    Umk (minimi 0.2, maksimi 2, käytettävissä 0 Umk)
    Kommentti: